johnenpattyinindia.reismee.nl

Agra

(20-21 Februari)

Na een heerlijk ontbijt zijn we richting Fatehpur Sikri (stad van de overwinning) gegaan. Onderweg pikten we onze gids op die daar stond te wachten. Het was voor het eerst een vrouwelijke gids. Negi zei: It's today ladies day!!

Het is een verlaten stad met verschillende paleizen van verschillende religies (moslim, christen en hindoe). Grootste paleis was van de dochter van de heerser van Rajasthan.Om hier te komen moetsen we van de taxiplaats met een indiase bus (propvol) omhoog.

Na ongeveer een kleine 2 uur vervolgde onze reis naar Agra. Dit was een uurtje rijden. Onderweg kwamen we weer van alles tegen. Mensen die werkten op het platteland, gezinnen op brommertjes (2 volwassen en 3 kinderen op 1 brommer), koeien op de weg, kinderen die naar scholl gingen, mensen die een bad namen en sommige die de lunch aan het voorbereiden waren aan de weg enz.

Aangekomen in Agra en ons hotel Utkarsh Vilas zijn we eerst gaan lunchen. Na een goede lunch hadden we een paar uur de tijd om ons op te frissen en even te relaxen om vervolgens naar de baby Taj Mahal (Itmad ud Daula) te gaan. Het is een mausoleum en werd gebouwd door Koningin Nur Jahan in 1622 ter nagedachtenis aan haar vader. Was een prachtstuk om te zien.

Vervolgens zijn we richting de achterkant van de echte Taj Mahal gegaan om mooie foto's te kunnen maken met de zon die elk moment onder kon gaan. We waren niet de enige die de zonsondergang wilde zien. Vele mooie blikken en foto's later was het tijd om weer richting hotel te gaan om na te genieten en goed uit te rusten voor de volgende dag; Sunset at Taj Mahal.

Om 5.30u volgende morgen ging de wekker. Het was de hoogste tijd om ons op te frissen en gereed te maken. Rond 6.30u stond Negi en de gids voor het hotel om richting de Taj Mahal te gaan. Het duurde maar 5 minuten of we konden al uitstappen om de laatste 500 meter te lopen of met een golfkarretje naar de ingang te gaan. Wij gingen natuurlijk met het karretje. Na ongeveer 20 minuten ging het dan eindelijk gebeuren; De Taj Mahal. De bouw duurde 22 jaar en de tombes van Mumtaz en Shah Jahan bevinden binnen in de Taj Mahal. Het zijn replica's want de echte tombes liggen nu gesloten in de grafkelder.

Ze zeggen dat het één der 7 wereldwonderen is, en daar is geen woord van gelogen. Wat een prachtig bouwwerk is dit. Nadat iedereen een beetje door de maingate waren gelopen konden we eindelijk de mooie foto's maken. Helaas mochten we niet filmen en daar werd streng opgelet. De gids vertelde de mooie geschiedenis van de Taj Mahal terwijl we steeds dichterbij kwamen via de mooie paden en tuinen.

Ook stond er een fotograaf voor onze neus om een fotoreportage te maken. We lieten de fotograaf zijn gang gaan, want je komt niet dagelijks bij de Taj Mahal. De foto's konden we na de bezichtiging bij hem ophalen en als verrassing kregen we 1 foto gratis, maar dan in een veel groter formaat.

Ondertussen werd het steeds drukker en drukker en was het tijd om weer richting hotel te gaan. Zoals altijd stond Negi te wachten op ons. Richting hotel vertelde we de gids dat we moesten uitchecken om 11.00u, maar dat we pas rond 18.00u naar de nachttrein gingen. Ze ging gelijk bellen en regelde een ander hotel (huidige was helemaal volgeboekt) voor ons. Na een rustig ontbijt pakten we onze spullen en reden we naar het andere hotel.

Om 18.00 stond Negi en een andere gids (medewerker Hi tours) voor de laatste keer ons op te wachten om richting station te rijden. De rit duurde ongeveer een uurtje voordat we er waren. Bij aankomst hadden we nog een paar drankjes en versnaperingen gekocht voor de lange rit (ongeveer 8-10u) naar Varanassi. Negi en de gids hielpen ons om in de juiste coupé te stappen en zo namen we afscheid van onze chauffeur Negi die al 7 dagen bij ons was.

De trein begon te rijden en wij probeerden te gaan slapen om zo uitgerust aan te komen in de Heilige stad Varanassi.

Leny van Dijke

Geweldig wat jullie doen en zien. Prachtig.

Fiona

Wouw! Wat zien jullie toch prachtige dingen! En dat in zo'n korte tijd. Een week zijn jullie alweer onderweg dus geniet van elk moment! Erg leuk om zo met jullie een beetje te kunnen meegenieten! Xx