johnenpattyinindia.reismee.nl

Jaipur

(16-18 februari)

Onze rit naar Jaipur duurde ongeveer 6 uur, we keken onze ogen uit en met de airco aan was dit prima te doen. Onderweg zijn we gestopt voor een heerlijke Indiase maaltijd, Indian Thaly. Jaipur wordt ook wel de ' Pink City' genoemd, vanwege de roze pastelkleur. In India betekent de roze kleur, het verwelkomen van mensen. Jaipur werd in de achtiende eeuw ontworpen door de legendarische Maharadja Sawi Jai Singh II.

De volgende ochtend zijn we samen met onze gids richting het Amber Fort gegaan, hier hebben wij eerst een olifantenrit gemaakt naar de top van het fort. Vanaf het binnen terrein begon onze rondleiding door het fort/paleis, waar we onder andere een tempel hebben bezocht. Nadat we alles gezien hadden, stond onze chauffeur Negi ons op te wachten om naar Jal Mahal (Water Palace) te gaan. Dit is een groot paleis midden op het Man Sager Lake, wat gebouwd is in 1735. Het paleis heeft 5 verdiepingen, waarvan 3 onderwater. Ondertussen stond er een jong meisje te wachten om haar goocheltruc te laten zien. In India zijn er veel jonge kinderen die op straat kunstjes vertonen of sieraden/beeldjes willen verkopen.

Onze gids vroeg ons wat we hierna wilden doen. Het leek ons (Patty) leuk om te zien hoe sieraden gemaakt worden. Alleen dacht onze gids dat we ook sieraden zouden willen kopen. En nou houden wij best van sieraden, alleen hadden wij geen 705.893 rupees (€ 10.000) op zak. Vervolgens hebben wij nog een aantal dure winkels bezocht, waar wij ons eigenlijk onprettig bij voelden. We voelden ons een beetje verplicht iets te kopen, omdat ze alles uit de kast halen om je over te halen.

Aan het einde van de middag zijn wij samen met onze gids langs de Airtel shop gegaan, om een Indiaas telefoonnummer te regelen. Helaas ging dit niet vanzelf, maar beschikken wij nu toch over een Indiaas nummer.

Na een goede nachtrust werden we naar Palace of Winds gebracht. Dit gebouw is speciaal gebouwd voor de koninklijke dames, om discreet te kunnen kijken naar de optochten in de straat.
Dit paleis heeft welgeteld 365 ramen.

Hierna zijn we lopend richting de City Palace gegaan waar Jai Singh II in 1727 aan begon. Hier kregen we een rondleiding en bezochten alle textielen, zoals kleding, bewerkte wapens, schilderijen en tapijten. Al deze unieke stukken behoren tot de Maharadja familie. Bij toeval was de nu heersende Maharadja in het paleis, dit kan men zien aan de 2 vlaggen die uithangen. Na deze tour was het tijd voor een heerlijke traditionele lunch (Sulla, lamsvleesgerecht) wat alleen in Rajasthan wordt gemaakt.

Na onze laaste nacht in Jaipur, hebben we onze koffers weer gepakt om naar Bharatpur verder te reizen.

Jan Belt

Nog maar aan het begin van de reis, maar nu voel je al: als je terug bent, ben je echt aan vakantie toe. Maar het blijft natuurlijk indrukwekkend om dit allemaal mee te maken: geniet ervan.

Vin

Nou john had je niet eens zoveel roepies op zak? Valt me weer een beetje van je tegen ;) have fun jullie beide!